KUALA LUMPUR 12 Sept. - Datuk Seri Najib Tun
Razak berkata, transformasi sistem pendidikan yang sedang diusahakan
Kementerian Pelajaran menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
2013-2025 perlu terus maju seiring dengan dasar transformasi negara.
Menurut Perdana Menteri, perkara itu perlu diberi perhatian
memandangkan kerajaan kini mengatur langkah membangunkan negara di bawah
Model Baru Ekonomi (MBE), Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan
Program Transformasi Kerajaan (GTP).
"Dalam usaha untuk memenuhi aspirasi kita yang tinggi dalam
persekitaran global yang semakin kompetitif, kita tidak boleh hanya
berdiam diri. Negara memerlukan transformasi dalam keseluruhan sistem
pendidikan dan perlu meningkatkan pencapaian semua pelajar.
"Perubahan yang dimaksudkan bukan hanya sekadar menambah bilangan
kakitangan serta kemudahan, tetapi sekarang kita perlu memahami dan
meningkatkan dinamik proses pengajaran dan pembelajaran," katanya
menerusi blognya, http://1malaysia.com.my hari ini.
Semalam, beliau melancarkan Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013- 2025 yang antara lain bertujuan menghasilkan satu sistem
pendidikan negara yang berteraskan lima ciri aspirasi utama iaitu
akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan kecekapan.
Mengulas lanjut Najib berkata, pendidikan bukan hanya satu elemen
yang sangat penting dalam pembangunan peribadi seseorang insan, malah ia
merupakan penyumbang utama kepada pembangunan modal sosial dan ekonomi
sesebuah negara.
Ia jelasnya, menggalakkan kreativiti dan memupuk inovasi, menyediakan
para belia dengan kemahiran yang diperlukan untuk bersaing dalam
pasaran dan merupakan pemacu utama pertumbuhan ekonomi.
Beliau berkata, sasaran yang ditetapkan adalah tinggi namun ia boleh
dicapai termasuk meningkatkan standard negara daripada tergolong dalam
kumpulan terbawah kepada paling atas bagi penilaian antarabangsa seperti
Trend Pendidikan Matematik dan Sains Antarabangsa (TIMSS) dan Program
Penilaian Murid Antarabangsa (PISA) dalam tempoh 15 tahun.
Sasaran lain, katanya, membina satu sistem pendidikan yang mendidik
anak bangsa menghargai identiti unik negara sebagai rakyat Malaysia.
"Transformasi sistem pendidikan bukan satu usaha yang mudah dan
kemungkinan besar kita akan menghadapi beberapa cabaran. Namun, yakinlah
bahawa bukan sahaja kerajaan dan Kementerian Pelajaran yang komited
untuk mencapai matlamat ini, malah saya juga secara peribadi memegang
teguh komitmen ini.
"Daripada ibu bapa kepada masyarakat tempatan dan sektor swasta, kita
semua mempunyai peranan dan kepentingan peribadi dalam memastikan
sistem pendidikan kita diperbaiki," tegasnya.